zondag 17 augustus 2008

Stoor ik u!

Recentelijk heb ik op deze weblog een poll gehouden. Met het aantal bezoekers dat ik op dit moment heb, kun je nog niet echt van een representatief onderzoek spreken, maar toch wil ik er graag een aantal woorden aan vuil maken.

De vraag was: Moet ik bij een cold call vragen of iemand tijd heeft?

Overwegend werd het antwoord gegeven dat je dat wel moet doen! Maar mijn advies is: Doe het niet. Op het moment dat je dit wel doet, degradeer je jezelf namelijk meteen tot het niveau van een call center medewerker en dat wil je niet. Daarnaast is het voor degene die je belt onmogelijk om te bepalen of je hem stoort, want hij weet nog niet waarover je belt.

Wat je wel moet doen:

Het is geen kunstje maar het is de attitude waar je mee belt. Als je belt met de attitude dat je iemand lastigvalt, dan zal het ook niks worden. Maar als je belt met de attitude dat je iemand gaat helpen met het oplossen van een (latent) probleem, wordt het een dankbare taak. Vanuit die gedachte en gelijkwaardigheid met je gesprekspartner is het makkelijker bellen.

Begin je gesprek zoals je dat altijd doet: stel je voor en geef de ander vervolgens de kans om iets terug te zeggen. Stel dan nog een controlevraag, bijv.: "Bent u verantwoordelijk voor ..." En begin dan je gesprek. Vergeet niet dat een gesprek betekent dat het tweerichtingsverkeer is, sterker nog: door middel van goede vragen is het de bedoeling dat de gesprekspartner méér praat dan jijzelf. Als blijkt dat iemand erg afwezig reageert of het gezien de achtergrondgeluiden overduidelijk is dat hij met iets anders bezig is, kun je alsnog vragen of het niet beter is om hem later terug te bellen. Maak dit terugbelmoment dan wel concreet met de prospect.

In al mijn jaren als cold caller is het mij twee keer overkomen dat iemand gepikeerd reageerde omdat ik niet gevraagd had of ik hem stoorde. Alle andere talloze keren is het goed gegaan.

Dus onthoud dat als je iemand belt om een (latent) probleem op te lossen, je nooit stoort, maar dat je dan als geroepen belt!

Geen opmerkingen: