vrijdag 11 juli 2008

Doe Maar versus verkopen

Afgelopen donderdag was ik in De Kuip voor een zeer strak en goed optreden van Doe Maar. De populairste popgroep uit de Nederlandse muziekgeschiedenis en die titel maakten ze meer dan waar. De nadruk ligt nu alleen volledig op de heerlijke Nederlandstalige reggae van de groep, strak en in hoog tempo gespeeld door een stralende band in plaats van op hysterie, gillende meisjes en schreeuwende pubers. Maar toch, er ontbrak iets aan.

Wat heeft Doe Maar met verkopen te maken? Al tijdens het optreden moest ik aan mijn eerste jaren als verkoper denken! Als ik terugkwam op kantoor van een prospectbezoek waar ik bijzonder enthousiast over was, wist mijn sales manager dat enthousiasme altijd weer snel te temperen. Ik was enthousiast omdat de klant positief had gereageerd op mijn zeer uitgebreide sales pitch. De klant was onder de indruk van onze dienstverlening en stelde daar ook kritische vragen over en ik had dan ook altijd het idee dat we zeker zaken gingen doen.

Terug op kantoor kon ik dan ook vertellen dat ik een goed en leuk gesprek had gehad. Als mijn sales manager dan vragen ging stellen over welke uitdagingen de klant heeft, hoe de DMC en de DMU eruit zien en welke toegevoegde waarde wij ten opzichte van de concurrent kunnen leveren, kwam ik niet verder dan: "Het was een goed en leuk gesprek."

Natuurlijk deed ik niet anders dan veel jonge verkopers en helaas ook veel meer ervaren verkopers. Ik was aan het woord en vertelde honderduit over hoe goed wij wel niet zijn in plaats van op zoek te gaan naar waar de toegevoegde waardes voor de prospect liggen. Dit laatste door goede vragen te stellen en vervolgens nog meer dieptevragen te stellen en hier mijn sales pitch op af te stemmen. Door daadwerkelijk een goed gesprek te voeren en echt contact met de prospect te maken.

Ondanks het goede en zeer strakke optreden van Doe Maar verzuimden ze om echt contact met het publiek te maken. Ze speelden hun nummers en dat was voldoende om er een leuk en goed optreden van te maken. Maar echt contact hebben ze niet met het publiek gemaakt en dat was een gemiste kans om De Kuip te laten veranderen in een hysterie met gillende overjarige meisjes en schreeuwende midlifers.

Hieronder voor de liefhebbers het beste nummer van het optreden, dat nota bene werd uitgevoerd door de originele songtekstschrijver van dit nummer, Joost Belinfante:




Geen opmerkingen: