maandag 13 oktober 2008

Zeg eens niks!

Na vele telefoontjes heb je eindelijk een afspraak kunnen maken bij de prospect. Je komt voor het eerst bij de prospect, je meldt je aan bij de receptie en je contactpersoon komt je halen.

Dit is vaak het moment van een ongemakkelijk gevoel. Wie zegt wat en hoe open je het gesprek? Vaak begin je zelf met small talk, bijvoorbeeld over hoe mooi het pand is, hoe mooi het kunstwerk aan de muur is en hoe lang de files waren etc. Er ontstaat een ongemakkelijk gesprek dat je contactpersoon al vele malen heeft gevoerd. Want vóór jou zijn waarschijnlijk ook je concurrenten geweest en allerlei andere leveranciers. Deze hebben allemaal dezelfde opmerking gemaakt over hetzelfde kunstwerk aan de muur.

Mijn tip is: Houd je mond, zeg niks!

Dit zeg ik met de gedachte dat jij ergens op bezoek bent. Jouw contactpersoon is de gastheer en het is de taak van de gastheer om zijn bezoek op z'n gemak te laten voelen. Natuurlijk vraagt de gastheer (uit beleefdheid) of je het hebt kunnen vinden en of je last hebt gehad van de files. Hier geef je korte positieve antwoorden op en verder houd je weer je mond!

Stilte is macht, uit deze stilte straalt zoveel meer zelfvertrouwen dan uit een geforceerd gesprekje over iets waar jullie allebei eigenlijk niet in geïnteresseerd zijn.

Geen opmerkingen: