maandag 9 februari 2009

Bedrijfspresentatie "zo kan het ook"

Iedere verkoper heeft het gedaan. Jij natuurlijk niet, maar al die anderen wel!

Als je wat ouder bent, heb je in je jongere jaren zeker aan de hand van een bedrijfsfolder je bedrijf gepresenteerd. De jongere verkopers hebben natuurlijk altijd gebruik gemaakt van een flitsende PowerPoint-presentatie. Stap voor stap werd de klant meegenomen door de bedrijfsvisie, natuurlijk was er ook een mission statement, het aantal medewerkers, de totaalomzet van twee jaar geleden, de verschillende diensten die geboden werden en op het laatst was er altijd nog iets met referenties, maar daar was dan eigenlijk geen tijd meer voor.

Natuurlijk zijn wij nu ouder en wijzer geworden en vallen wij de klant niet meer lastig met ons verhaal, maar vragen wij hem wat hij weet van ons bedrijf en welk beeld hij daar bij heeft en/of wat hij verwacht van een leverancier. Aan dit laatste voldoen wij natuurlijk, misschien vullen wij dit nog aan met één of twee kleine puntjes, maar wij weten dat de uitleg van de klant vele malen beter is dan ons eigen verhaal.

Dus gooi die bedrijfspresentatie maar weg, want die is alleen maar saai en dient geen doel.

Maar, er zijn altijd uitzonderingen. Ik zou graag mijn notebook opengooien als ik de onderstaande bedrijfspresentatie zou hebben. Het filmpje duurt vier minuten en is een geweldige manier om jezelf te presenteren.


Geen opmerkingen: