maandag 30 maart 2009

Recessiedepressie

Pffff dag in dag uit hoor je niks anders dan recessie voor en recessie na!

Ben je net door je winterdepressie heen, val je nu meteen in een recessiedepressie. De lente kan hier niet veel verandering in brengen, want volgens de meeste economen duurt de recessie nog tot en met 2010. Alhoewel enkele optimisten wel zeggen dat het dieptepunt inmiddels zo 'n beetje bereikt is.

Tussendoor krijg je als verkoper ook nog eens veel tips. Over waarde toevoegen aan je propositie, harder werken, er zijn nog wel kansen maar je moet beter kijken, denk aan de klant z 'n klanten en zo zijn er nog legio tips die gegeven worden. Het zijn volgens mij allemaal tips die je vóór de recessie ook al had moet doen, maar beter laat dan nooit, zeg ik dan maar.

Op een ontspannend moment moest ik denken aan een proef die door een psycholoog gedaan was om het verschil tussen rasoptimisten en raspessimisten aan te tonen. De psycholoog had 20 mensen geselecteerd, de ene helft voldeed aan de omschrijving van een optimist en de andere helft waren echte pessimisten. Hij stuurde de mensen individueel naar een restaurant. Bij de ingang legde hij een 100 dollar-biljet op de grond net achter de drempel. Het opmerkelijke was dat alle optimisten met een grote glimlach dit biljet opraapten en dat geen van de pessimisten het biljet had zien liggen.

Het is aan jezelf hoe je met de recessie omgaat; zonder pessimisten geen optimisten en vice versa. Beide eigenschappen zijn ook complementair aan elkaar. Maar ik vind het wel lekker dat ik een optimist ben en dat ik het lekker druk heb, want wie is er nu niet op zoek naar nieuwe klanten? En dat is precies waar ik goed in ben :-)

Geen opmerkingen: