woensdag 10 september 2008

Detaillist

Wat kunnen wij als verkoper, senior verkoper, salesmanager, sales executive, accountmanager, chief sales officer, verkoopadviseur, vertegenwoordiger etc. nog leren van een hardwerkende detaillist?

We komen vaak bij grote klanten en het gaat vaak over grote bedragen. We weten wie de beslissers en de beïnvloeders van het verkoopproces zijn. We doen er alles voor om een streepje vóór te krijgen op onze concurrent. Maar een onderschat gunningscriterium is de persoonlijke gunning!

Afgelopen week ging ik voor mijn vrouw bij de kleermaker een aantal vermaakte kleren ophalen. Ik ben er niet vaak geweest, maar mijn vrouw komt er regelmatig. Zodra ik de coupon overhandigde, was het eerste dat hij vroeg hoe het mijn zwangere vrouw ging. Aan de manier waarop hij dit vroeg, was duidelijk te merken dat het oprecht was. Nadat ik afgerekend had, drukte hij me op mijn hart dat ik mijn vrouw heel veel succes moest wensen en zei hij dat hij hoopte dat het een goede bevalling zou worden.

Ik heb de winkel met een glimlach verlaten en ik weet zeker dat ik niet naar de nieuwe kleermaker bij ons op de hoek zal gaan, ook al scheelt dat een stukje fietsen.

Daarbij heb ik mezelf natuurlijk voorgenomen om mijn klanten dezelfde persoonlijke aandacht te geven. Dus als u klant bent, schrik niet als ik binnenkort een taart kom langsbrengen als u jarig bent!

Geen opmerkingen: