woensdag 17 september 2008

Waarom vinden verkopers de prijs zo belangrijk?

Iedere verkoper weet het, maar velen vergeten het zo vaak!

Iedere verkoper heeft wel eens een lijstje gezien met wat een klant belangrijk vindt bij de keuze voor een product. Steevast staat daar niet de prijs bovenaan. Maar toch denkt de verkoper vaak dat het allemaal om die getalletjes draait.

Afgelopen week heb ik een videocamera gekocht. Voor het geven van trainingen is een videocamera onmisbaar en het blijkt ook dat je als ouder de verleiding niet kan weerstaan om iedere nieuwe beweging van je oogappel te filmen. Of ik aan deze verleiding zal toegeven, zal binnenkort blijken.

Middels het fenomeen internet is de consument goed op de hoogte van specificaties en verschillende prijzen. Zo was ook ik goed voorbereid met een lijst met verschillende prijzen van de door mij beoogde camera voordat ik een gerenommeerde speciaalzaak in Rotterdam binnenstapte.

Nadat ik goed was voorgelicht door een jonge enthousiaste verkoper en ik al voor mezelf besloten had dat ik de camera bij hem ging kopen, kwamen we op het punt dat we het over de prijs moesten hebben. Hij noemde de prijs van de camera en ik reageerde daarop met de opmerking dat dit t.o.v. een aantal internetaanbieders net iets duurder was. Zijn reactie hierop was dat zij zeker ook voor de laagste prijs konden leveren, hij bevestigde ook deze – laagste – prijs. Ik was positief verbaasd want ik had bij hem graag wat meer betaald, maar als het niet nodig is hoor je mij niet klagen. Helaas had ik nog geen toestemming van thuis om direct de camera te kopen en zou ik die middag samen met mijn vrouw terugkomen.

Zo gezegd zo gedaan en die middag was ik er dan ook om de camera met een paar extra randartikelen mee naar huis te nemen. Ik werd nu geholpen door wat later de salesmanager bleek te zijn. Voor de vorm stelden wij nog wat vragen en gaven wij aan dat wij de camera graag wilden hebben voor de door zijn collega eerder die dag genoemde prijs. Hier begon de onzinnige discussie over de prijs.

Volgens de salesmanager was het niet mogelijk om de camera voor de door zijn collega genoemde prijs te leveren. Zijn prijs lag een paar tientjes hoger, maar nog steeds lager dan bijvoorbeeld de prijs bij de Media Markt. Hij ging uitgebreid uitleggen waarom de prijs op internet lager was en waarom hij daar niet voor kon leveren. Ik heb geprobeerd hem duidelijk te maken dat de prijs niet belangrijk was en dat ik er graag wat meer voor betaal, maar dat het mij ging om de toezegging van zijn collega. Hij ging echter weer in de verdediging en er kwam weer een lange uitleg over de prijs. En passant kleineerde hij ook nog eens zijn collega-verkoper door letterlijk te zeggen dit "maar een verkopertje" was. Deze discussie duurde mij veel te lang en ik heb de discussie beƫindigd met de opmerking dat ik het goed vond en dat hij maar moest kijken wat voor korting hij op een randartikel kon geven.

Wat had hij wel moeten doen: Aangeven dat ze een fout gemaakt hadden en vragen wat de reden is waarom ik de camera bij hen wilde kopen en niet op internet. Dan had ik niet anders kunnen zeggen dan dat ik zekerheid wil en dat ik extra service wil. Iedere weldenkende consument weet dat hij daar extra voor betaalt. Maar i.p.v. dat kregen we een onplezierige discussie met de kans op een slechte afloop.

Gelukkig kreeg ik nog korting op een veel te dure kabel, dus was ik ook weer happy!

1 opmerking:

Anoniem zei

Heel herkenbaar Arjo.
Mooi ook dat je toevoegt hoe de betreffende man het beter aan had kunnen pakken.

groet, Rikkert