woensdag 18 juni 2008

Bij de Chinees


Recentelijk was in het nieuws dat de horecagast zich regelmatig ergert aan het niveau van de bediening. Nu heb ik zelf ook die ervaring, maar gelukkig heb ik een vast restaurant waar ik regelmatig kom en iedere keer weer versteld sta van het enthousiasme en de ogenschijnlijke oprechtheid van het personeel. Het is het beste Chinese restaurant in Rotterdam. (Het beste betekent erg goed en authentiek eten in een zeer rommelige Chinese omgeving.) En iedere keer als ik er kom, heeft de ober een vriendelijk woordje voor me en weet hij nog iets van mijn vorige bezoek.

Deze obers herinneren me er iedere keer weer aan dat het ontzettend simpel is om een klant een goed gevoel te geven, maar blijkbaar is het toch uniek. Hoe vaak geef jij je (nieuwe) klant het gevoel dat hij speciaal is?

Ik was bij de Media Markt geweest om een beeldscherm te kopen, waar ik totaal niet werd voorgelicht. De beste verkoper kwam niet verder dan dat het ene model heel vaak verkocht werd, maar dat het andere ook heel goed was. En het was goed dat ik ook nog naar die andere vroeg, want die was weer van een heel goed merk!

Zonder beeldscherm kwam ik weer bij mijn favoriete Chinees. Het was erg druk en mensen die niet gereserveerd hadden, konden meteen weer huiswaarts. En ja hoor, nadat de thee geserveerd was, kwam weer die ene klantspecifieke vraag:

"ober: Je woont toch in die mooie woontoren?
ik: Ja!
ober: Er was pas brand in de parkeergarage van een andere toren, toen moest ik nog aan u denken!
ik: Oh.
ober: Maar het was niet uw toren?
ik: Nee.
ober: Gelukkig, want het zal je maar gebeuren!"

En weg was hij weer, op naar de volgende klantspecifieke vraag.

Geen opmerkingen: