woensdag 18 juni 2008

Wie is verantwoordelijk voor uw acquisitieplan? Sales of marketing?

Ligt het acquisitieplan bij u of bij marketing in de la? Kent u als salesmanager alleen úw target en de marketingmanager alleen zíjn budget en de geplande evenementen?

De praktijk is vaak dat afdelingen diverse plannen maken met verschillende doelstellingen en vervolgens aan de slag gaan met wat ze zelf belangrijk vinden. Van afstemming of een gecoördineerde actie is zelden sprake.

De marketingafdeling gaat aan de slag met de direct mailing actie en de seminars. De verkoopafdeling gaat verder met verkopen en wacht op de marketingafdeling tot ze een seintje krijgen om naar het seminar te komen en met welke klanten. Ondertussen heeft de marketingafdeling ook nog een direct mailing gedaan samen met een fabrikant naar een groep potentiële klanten met een speciale aanbieding. Een week voor deze mailing moet de salesmanager beslissen of zijn verkopers een gedeelte gaan nabellen en/of een en ander uitbesteed wordt.

De vraag die altijd weer gesteld wordt: "Is de verkoop onderdeel van marketing of is de marketing onderdeel van verkoop?

"Het antwoord hierop is totaal niet interessant; het uiteindelijke resultaat is het belangrijkste. Er moet samengewerkt worden met gezamenlijke doelen. De belangrijkste factor hierin is dat het acquisitieplan geconcretiseerd wordt en dat het dus meetbaar wordt. Natuurlijk moet u zaken concretiseren, dat kan iedereen verzinnen, maar hóe, dat leest u in het artikel: Uw marketingplan als navigatiesysteem bij acquisitie en verkoop

Geen opmerkingen: