zaterdag 28 juni 2008

"Oeps", had ik beter niet aan kunnen beginnen

Vaak wordt ons gevraagd wat het verschil is tussen de telefonische acquisitieopdrachten die ik als Acquisitie.nu aanneem en de belopdrachten die telemarketingbureaus uitvoeren, die vaak een derde tot de helft goedkoper zijn:

Het verschil is eenvoudig: Op het moment dat het de opdrachtgever gaat om het aantal afspraken en niet om de kwaliteit van de afspraken, zijn wij niet het juiste medium. Als het de opdrachtgever erom gaat klanten te vinden met een duidelijke probleemstelling rondom een bepaalde propositie, dan zijn wij de juiste partij. Mijn motto is hier dan ook "Gezelligheid vind je in de kroeg en een afspraak moet ergens over gaan".

Op het moment dat je telefonisch met een suspect over een (latent) probleem wil praten, zul je een inhoudelijk gesprek moeten voeren waarbij je een volwaardige gesprekspartner moet zijn. Dit betekent dat de suspect het idee moet hebben dat hij iemand aan de telefoon heeft met veel ervaring en met kennis van de materie. Door goede vraag- en verkooptechnieken kun je zonder diepgaande kennis dit idee aan de suspect geven .

Deze manier van bellen is niet zinvol voor een betrekkelijk simpele propositie en/of als je het van de kwantiteit moet hebben en niet van de kwaliteit. Dan moet je met een call center in zee gaan. Vergeet niet een goed script met een prikkelende opening te maken en voldoende adressen aan te leveren!

Helaas hebben wij zelf recentelijk een opdracht aangenomen waar het voornamelijk volume betrof en het minder ging om de kwaliteit. In eerste instantie dachten wij dat de opdrachtgever van ons kwalitatieve afspraken verwachtte. (Hij betaalde ons ook een tarief waar je goede afspraken voor mag verwachten.) Maar toen wij in de ogen van de opdrachtgever nog niet voldoende afspraken hadden gemaakt, moesten wij bedrijven bellen en letterlijk om de afspraak gaan vragen, ongeacht of er nu een probleem was of niet.

Dit was het punt om de opdracht terug te geven. Wij worden er niet gelukkig van om call center-gesprekken te voeren en zijn hier simpelweg te duur voor. Maar het belangrijkste is dat ik hier ook niet in geloof en op het moment dat het geloof ontbreekt, moet je er zeker niet aan beginnen want de motivatie zal dan nooit 100% zijn. En om succesvol te zijn in telefonische acquisitie moet je meer dan 100% gemotiveerd zijn!

Volgende keer doe ik het beter!!

Geen opmerkingen: